Over Fendi

Het Fendi-avontuur begon op de Via del Plebiscito, een drukke straat waarvan de locatie in het hart van Rome ervoor zorgde dat het een van de belangrijkste verkeersaders werd die door de transalpiene aristocratie werd gebruikt. Adele en Edoardo Fendi openden een kleine en middelgrote winkel in lederwaren en richtten op wat toen een geheime pelswerkplaats was. Het succes kwam snel en werd bevestigd toen hun vijf dochters, Paola, Anna, Franca, Carla en Alda, besloten om deel te nemen aan het familiebedrijf met nieuwe energie en ideeën. Bijgenaamd de vijf vingers van de hand, waren zij het die in 1965 een jonge Duitse ontwerper uitnodigden om zich bij het Huis aan te sluiten. Zijn naam: Karl Lagerfeld! Na een revolutie in het dragen van bont door het volledig opnieuw te interpreteren en het om te vormen tot een modieus, zacht, licht kledingstuk, lanceerde hij de confectiecollectie van het huis in 1977. Hij geeft nog steeds artistieke leiding naast Silvia Venturini Fendi, die de derde generatie van de familie en is verantwoordelijk voor accessoires, herenkleding en kinderkleding. Voor altijd in verband met het Fendi-beeld, de legendarische Baguette-tas en de tijdloze Kiekeboe hebben de invloed van het Huis mede vorm gekregen. Het is een reputatie die zelfs de grenzen van de aarde overstijgt wanneer Fendi op 19 oktober 2007 een modeshow op de Grote Muur van China opricht, waardoor dit adembenemende evenement de eerste show is die zichtbaar is vanaf de maan! Het dubbele F logo, aangeduid als de “Zucca” print in zijn originele vorm en “Zucchino” in zijn smallere context. Fendi’s dubbele F logo werd voor het eerst ontworpen door Karl Lagerfeld in de jaren ’60. Het werd gebruikt op verschillende producten van Fendi, met inbegrip van handtassen, portefeuilles, bagage, schoenen en kleding. Kanye West verscheen eenmaal op een feestje met het logo in zijn hoofd geschoren. In 1968 tekende Duits ontwerper Karl Lagerfeld voor Fendi, hij creëerde het dubbele F-symbool van Fendi. Het FF embleem werd een groeiend internationaal statussymbool. Marvin Traub, voorzitter van Bloomingdale, ontdekte de lederen goederen van Fendi en introduceerde het merk aan de Verenigde Staten. Spoedig volgden andere ‘department stores’ en Fendi werd een goed vertegenwoordigd merk.